Servicekosten in vrije val (uit Revu 2010)

gnrServicekosten in vrije val

Het Zaanse poppodium De Kade verkoopt geen kaarten meer via Ticket Service. De marktleider in de ticketverkoop ziet de ene na de andere klant vertrekken. En ook de inkomsten van de servicekosten lopen terug. Ticketland is volop in beweging. ‘Wij willen niks meer met servicekosten te maken hebben.’

Wie in 2006 naar een concert van Madonna ging, moest niet alleen 85 euro neertellen voor een kaartje, er kwam ook nog eens 13 euro aan servicekosten bij. Zo bleef de concertbezoeker niet alleen zitten met een extra aanslag op de portemonnee, ook met het raadsel wat servicekosten nu waren en waar dat geld heen ging. Wie nu 130 euro neertelt voor een concert van Andre Rieu is slechts 3 euro aan servicekosten kwijt. Het laat zien hoeveel beweging er in de ticketmarkt zit. Marktleider Ticket Service heeft de laatste jaren in Nederland veel concurrenten op het toneel zien verschijnen. Paylogic, Ticketscript en Cramgo bieden ticketingservices waar gebruik van wordt gemaakt door popzalen als Tivoli, Mezz, Doornroosje, Paard, Patronaat, vele grote filmfestivals en enkele theaters. ‘Jarenlang waren servicekosten de truc om veel geld te verdienen als ticketaanbieder. Stel dat je 100.000 kaarten verkoopt als podium, kaarten die je zonder Ticket Service ook wel had verkocht, en toch vangt die ticketverkoper voor ieder kaartje drie euro, dat begint op een gegeven ogenblik te wringen’, aldus Arvid van Bokhorst accountmanager bij Cramgo.

Cramgo ontwikkelde ooit op verzoek van poppodium Doornroosje in Nijmegen het systeem Active Tickets. Via het systeem houdt het podium de online kaartverkoop en dus ook de servicekosten (in Nijmegen 1,- euro) in eigen hand. Ideaal, zou je zeggen, waarom doet niet ieder podium dat? ‘Ten eerste moet je er een professionele organisatie voor hebben’, zegt Van Bokhorst. ‘Er komt via het systeem een flinke geldstroom binnen. Dat moet allemaal worden verwerkt door kundige medewerkers. Ten tweede moet je als podium groot genoeg zijn. Het systeem heeft een aantal vaste kosten. Verkoop je op jaarbasis 500.000 kaarten dan kost dit systeem je maar een paar cent per kaartje. Een klein podium dat op jaarbasis 6000 kaarten verkoopt zit al snel met hogere kosten. En dan zijn er nog de podia die het eigenlijk allemaal wel best vinden en liever alles uit handen geven.’

Het Rotterdamse podium Watt ging vanaf de opening in 2008 in zee met Paylogic. ‘Ik was er zelf niet bij, maar ik neem aan dat er voor Paylogic is gekozen omdat er een goede deal gesloten kon worden’, zegt hoofd ticketing en marketing Anneke van der Linden. ‘Voor ieder kaartje dat wij verkopen, dragen we een deel af aan Paylogic voor hun diensten. Dat bedrag maakt deel uit van de servicekosten. Die zijn bij ons voor de grote zaal 2,50 euro. Het bedrag is verder opgebouwd uit de kosten van het systeem en wij hebben er voor gekozen om de kosten voor garderobe en toilet ook onderdeel te laten uitmaken van de servicekosten. Als je bij ons binnen bent dan hoef je de rest van de avond niet meer te betalen.’ Een eigen systeem ontwikkelen, zoals bij theaters nog wel eens gebeurt, was voor Watt niet aan de orde. Van der Linden: ‘Een extern systeem is aan te raden. Het gaat toch om geld van je klanten. Dat moet op een veilige manier worden verwerkt en daar wil je een betrouwbare kaartverkoper voor inschakelen.’

Ticket Service, voorheen zo ongeveer monopolist in de ticketverkoop bij popconcerten, ziet de klanten massaal de deur uitlopen. Ticket Service was ook de partij die in 2006 het grootste deel van die 13 euro aan servicekosten opstreek bij dat eerder genoemde Madonnaconcert. ‘Dat was onze boterham met beleg’, aldus directeur Peter van Ruijven. ‘In het verleden werkten we met een berekening die was verbonden met de ticketprijs. Een hogere prijs betekende meer servicekosten. Tegenwoordig willen we niets meer met servicekosten te maken hebben. Met zalen als de Melkweg, 013, Paradiso en de Effenaar, waar we vorige maand een nieuw contract mee hebben afgesloten, hebben we een prijs afgesproken voor onze diensten. Dat verwerken zij in de servicekosten die ze verder helemaal zelf bepalen. Het beleg op onze boterham is nu dus een stuk minder geworden. We moeten harder en efficiënter werken. Met het bedrag dat wij krijgen per verkocht kaartje betalen we ons systeem, fraudebestrijding, marketing, klachtenafhandeling, onze outlets en andere kosten.’

De grote vraag is natuurlijk waar die bakken geld uit de servicekosten heen zijn gegaan in het verleden. Ticket Service is onderdeel van het Amerikaanse Ticketmaster dat trots meldt dat er in 2005 nog voor 6 miljard dollar aan kaarten is verkocht. Irving Azoff, de nieuwe directeur van Ticketmaster, mag alvast een pakket aandelen ter waarde van vele tientallen miljoenen als salaris op zijn beleggingsrekening bijschrijven. De goede resultaten uit het verleden en de steun van de machtige moedermaatschappij zorgt ervoor dat Ticket Service Nederland ondanks de vele concurrenten nog steeds goed kan blijven functioneren. Ondertussen zucht het bedrijf in Nederland wel onder de verslechterde concurrentiepositie. Zo is grootste klant Mojo vertrokken naar de grote concurrent van Ticket Service. Mojo organiseert de grote concerten in Nederland en verkoopt de kaarten voor concerten in Ahoy, Gelredome, Heineken Music Hall en Lowlands niet meer bij Ticket Service maar bij CTS Eventim. Eventim is een internationaal bedrijf dat alleen via de telefoon en internet kaarten voor concerten, theater en sportwedstrijden aanbiedt. Tot die overstap is besloten door Live Nation, het Amerikaanse moederbedrijf van Mojo, dat een wereldwijde deal met Eventim heeft afgesloten. Tot groot verdriet van Peter van Ruijven. ‘Het is een flinke aderlating als je plotseling je grootste klant kwijt raakt. De economie zit ook nog eens in het slop, dus het zijn zware tijden, maar we houden vol.’

Opvallend genoeg besloot het Amerikaanse Live Nation vorig jaar, niet lang na het afsluiten van de tienjarige deal met Eventim, om te gaan fuseren met Ticketmaster. Kenners zeggen dat het ze niet zal verbazen als de deal met Eventim binnenkort op een of andere manier wordt stopgezet waarna Ticket Service hun voormalige grootste klant en nieuwe collega’s van Mojo weer kunnen verwelkomen. Amerikaanse politici en artiesten als Bruce Springsteen zijn bang dat de fusie tussen Live Nation en Ticketmaster voor een monopolie zorgt waardoor de prijs van concertkaartjes kan worden opgedreven.

SP-kamerlid Arda Gerkens zegt dat er weinig wettelijke mogelijkheden zijn om uit de hand lopende servicekosten een halt toe te roepen. ‘Dat moet toch van de markt zelf komen. Je ziet dat kaarten voor voetbalwedstijden wel op meerdere plekken worden aangeboden, terwijl concerttickets vaak maar bij één aanbieder kunnen worden afgenomen. Dat komt de kwaliteit niet ten goede. Ik zou de consument oproepen om vooral zelf goed rond te shoppen om niet met te hoge servicekosten te worden opgezadeld.’

De Nederlandse concurrenten van Ticket Service, Cramgo, Ticketscript en Paylogic, hebben de afgelopen jaren veel kleine podia overgehaald om met hen in zee te gaan. Het Zaanse podium De Kade stapte per 1 maart nog over naar Ticketscript. Ook die kleinere ticketaanbieders gebruiken naast internet nog ouderwetse winkels om kaarten te verkopen. Ticketscript bijvoorbeeld de Free Record Shop en Paylogic de Primera-keten.

Cas Boland is hoofd marketing bij Tivoli in Utrecht. Dat podium gebruikt zowel Ticket Service als Active Tickets van Cramgo. ‘Sinds twee jaar gebruiken we Active Tickets’, aldus Boland. ‘Omdat we zo ook alle gegevens van onze klanten krijgen, kunnen we ook veel meer gerichte marketing doen. Onze servicekosten zijn 1,20 euro. Daar maken we geen winst mee, dat zijn uitsluitend kosten voor het systeem en transactiekosten. Voor sommige shows blijven we de mogelijkheid bieden om via de oude weg kaartjes te kopen, vandaar dat we ook nog met Ticket Service werken. Er is publiek dat niet snel online gaat en graag op het postkantoor kaarten koopt, die groep willen we ook bedienen. Al zie je wel dat de verkoop via ons eigen systeem ontzettend snel stijgt.’

‘We zien vooral de kleinere podia overstappen op nieuwe systemen’, zegt Peter van Ruijven van Ticket Service. ‘Wij hebben een groot totaalpakket waar minder behoefte aan is bij die clubs.’

De grootste clubpodia van Nederland, de Melkweg en Paradiso, werken nog steeds met Ticket Service. ‘We hebben veel rondgekeken naar diverse ticketsystemen’, verklaart Melkweg-directeur Cor Schlösser. ‘Doorslaggevend was het aantal concerten dat wij organiseren. Als we het dan nog in eigen hand willen houden, moeten we haast een bureau gaan inrichten die de hele kaartverkoop verwerkt. We hebben nu wel een beter contract met Ticket Service en ook het verzoek neergelegd dat je bij het kopen van kaarten per bestelling creditcardkosten betaalt en niet voor iedere losse kaart. Zalen in het land proberen op vele manieren te concurreren met Amsterdam. Vandaar dat de servicekosten daar ook lager zijn, net als de bierprijs. En geloof maar dat het verschil in bierprijs een groter gat in je portemonnee slaat dan die servicekosten.’

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s