Wielertype De Forens – aanvulling

Screen shot 2011-09-26 at 4.25.08 PM“Je moet gewoon uitkijken!” Het gebeurde half achter me, maar de wielrenner die vanaf de grond een student toeschreeuwde was me net gepasseerd. Het was het prototype wielerforens. Wat ik echter heb gemist bij het beschrijven van dit type was dat de wielerforens zich als een idioot gedraagt in het stadsverkeer.

Het fietsverkeer dat het centrum verlaat, zet er op het eerste vrijliggende fietspad de sokken in. Vanaf dit punt kun je doorstomen naar het zuiden van de stad. Maar op dezelfde weg slaan overal mensen af, naar woningen, café’s en vrienden.

De wielrenner was een typisch geval van de wielerforens. Pakje aan, rugzak om, racefiets met flink spatbord. Hij ging snelheid maken en eens even lekker iedereen passeren. In de VS noemen ze dit type de prommuter.

Zo ook de student die het kruispunt naderde. Beide heren fietsten voor me en ik sloeg af. Plots hoorde ik achter me gevloek en gekletter. Toen ik omkeek lag de wielrenner op de grond, de student stond er schaapachtig bij.

De wielrenner begon te vloeken en stond al snel weer op zijn voeten om de student uit te kafferen. Het kan haast niet anders of de student was afgeslagen zonder om te kijken of een hand uit te steken, net op het moment dat de wielerforens hem passeerde.

Een klassieker als je vaak fietst. Je ziet het van ver aankomen, door de achteloosheid waarmee de voorganger op zijn fiets zit. Er wordt gestopt met trappen en dan weet je al dat ie gaat afslaan zonder een hand uit te steken of zonder om te kijken.

Buiten de stad valt er goed op te anticiperen, in de stad is het er veel te druk voor. Reden genoeg om nooit in volle vaart door de stad te fietsen. Daar denken wielerforensen anders over. Ze hebben zich net op hun werk omgekleed, ze hebben de hele dag op dit moment gewacht, ze kunnen weer fietsen.

En dus willen ze in volle snelheid vanaf het begin. Maar dat kan niet in de stad. Natuurlijk moeten de fietsers in de stad zich aan de verkeersregels houden, maar de wielerforens moet één regel eens serieus gaan nemen: ga er altijd vanuit dat fietsers in de stad zich niet aan de verkeersregels houden.

Geef een reactie

