De anarchistische wethouder

Column in De Gelderlander van 16-11-2012

Ik zie kansen, beste mensen. Nu columnist Pieter Hilhorst wethouder in Amsterdam wordt, hoor ik het Nijmeegse pluche ook al roepen. Er zijn immers genoeg Nijmeegse wethouders die vleugellam richting het einde van hun termijn strompelen. Daar kan een man met een duidelijke visie verandering in brengen.

Ik zal alvast even wat actiepunten opnoemen. Naast de streep die er uiteraard door de Donjon gaat, u kent mij, mag ook boer Adrie in Lent weer gewoon koeien op dat nieuwe eiland laten grazen dat de gemeente zonder duidelijke reden dan prestige aanlegt. Hoge waterstanden ammehoela.

Verder komt er een nieuwe feestlocatie op het Keizer Karelplein, sterker nog, die is er al. Er is geen auto te vinden in de tweede laag van die nieuwe parkeergarage, ideale plek voor een rollerdisco, mooie technofeesten en meer. Centraal gelegen, lekkere ruimte, schilderijtje van de Pierson-rellen erbij, goede galm. Als ik ooit een guerrillafeestje zou willen organiseren dan zou ik een busje met een flinke geluidsinstallatie regelen en dan in het geheim daar op zaterdagavond een feestje organiseren. Ik wil niemand op ideeën brengen hoor (tip: verstuur je uitnodiging niet via Facebook), als toekomstig wethouder, maar mocht iemand dit soort illegale activiteiten gaan ontplooien, geef me dan alsjeblieft even door hoe laat het begint.

Verder ga ik in gesprek met de nieuwe directeur van de Schouwburg die nu al twee keer in deze krant kletst over de staat van haar gebouwen en werkelijk denkt dat ze Duitsers kan trekken, maar met geen woord rept over de programmering. Waar denkt ze dat die Duitsers en studenten op af komen, de koffie?

Wat een slagvaardige wethouder, zult u denken. Maar is zijn verleden wel zo fris? Kwam hij vroeger niet in anarchistische tenten als De Onderbroek? Ik ben daar heel transparant in, ik vind die Anarchistische Groep Nijmegen wel een koddige verrijking van de stad. Ze moeten in hun blaadje niet een massamoordenaar als Ulrike Meinhof gaan citeren, maar dat ze het vermaarde Human Alert naar Nijmegen halen op hun afscheidstournee, hoe kun je daar nu tegen zijn?

Het is trouwens een benefiet voor die Anarchistische Groep, beetje jammer dat ook zij zijn gevallen voor het kapitalistische systeem. Als wethouder beloof ik mij daar verre van te houden en samen met mijn zaakwaarnemer Jaap Modder ga ik met het volste vertrouwen de onderhandelingen over mijn toekomstige pensioengat in.

Vrijdag 16 november, Onderbroek, Human Alert en Mistake, 21:30 uur

Geef een reactie

