Zeventien overpeinzingen bij Bruce

Voor het eerst Bruce Springsteen gezien, en wel in het Rhein Energie Stadion van 1. FC Köln. Zeventien overpeinzingen.

1. Nog nooit zag ik van zulke hoogte een concert. “Wo ist mein verrekijker”, dacht ik daar bovenin de nok. Dat went echter ook na een half uurtje.

2. Wat is het toch een baas die Bruce. Hij krijgt ze ook mee daar bovenin die nok, vooraan, aan de zijkant, zelfs buiten zo stel ik me voor.

3. Kan het geen verplichte lesstof voor muzikanten worden, concerten van The Boss bezoeken? Keihard werken, zwoegen, buffelen, zelfs als je een gevestigde naam bent. Hoezo was James Brown de hardest working man in showbusiness?

4 . En dan die tourlijst. Een staan bekijken achter op de rug van een fan met een pas gekocht shirtje. Van maart tot en met september is de E Street Band onderweg. We tellen ongeveer zeventig optredens, terwijl sommige bands bij vijf optredens in een maand al beginnen te steunen en zuchten.

5. Ondergetekende heeft een zeer beperkte aandachtsspanne maar bleef drie uur geboeid kijken.

6. Duitsers klappen graag mee.

7. Op een gegeven moment hoorde ik Hanneke Hendrix enkele tribunes verderop denken, “wat hebben we het toch gezellig tezaam”.

8. Ik mis Clarence Clemmons dus niet.

9. Ik zou Max Weinberg wel missen.

10. Hoe houdt die Springsteen dat vol avond aan avond? Hij is 62.

11. Aan charme ook geen gebrek bij Springsteen. Een kleuter van de nek van zijn vader uit het publiek halen om een duet te zingen. Collectief werden er wat brokken weggeslikt.

12. Leuker dan die drie types met pruiken tijdens Dancing In The Dark.

13. Wat is ie boos hè, vanwege de economische crisis en alles.

14. En waarom zijn andere muzikanten niet zo boos?

15. Ik heb concerten gezien van grote gearriveerde bands die korter en slechter waren dan de toegift van Springsteen.

16. Wat ben ik blij dat ik dit niet in Landgraaf hoef te zien, tussen de roze petjes en dan ook nog een uur korter.

17. Toch weer drie uur van mijn leven goed besteed.

Geef een reactie

