De Trianon Recordings

Verschenen op 19-05-2012 in De Gelderlander

De Trianon Recordings

Afgelopen donderdag was de finale van de Roos van Nijmegen. Een muziekwedstrijd vol jong talent. Meerdere muzikanten stonden er groen als gras. In veel gevallen was de conclusie dat de muziek alleen maar beter wordt als de muzikanten net iets ouder, meer ervaren en vooral doorleefder zijn. Dat is natuurlijk het laatste wat je wilt horen als je rond de 20 bent. Dat sterkt je alleen maar in de gedachte dat ouwe lullen weg moeten en alleen maar in de weg zitten.

Niet dat oudere muzikanten per definitie beter zijn, integendeel. De piek ligt vaak ergens achter in de twintig. Al die dode 27jarige muzikanten stierven precies op hun hoogtepunt. Maar zet zo’n 50-plusser alleen op een stoel met een gitaar dan zijn ze wel in staat om geweldige uitvoeringen te doen. Op karakter en levenservaring.

Wie de film Walk The Line heeft gezien weet dat Johnny Cash heeft geleefd voor tien, en anders was dat harde verleden wel te zien in de groeven van zijn gelaat. Toen producer Rick Rubin hem voor American Recordings in de jaren negentig op een stoel zette om bekende nummers te vertolken, was het dan ook gelijk een schot in de roos.

Ik stond ooit bij een concert van mijn held Trent Reznor van Nine Inch Nails. Op een gegeven moment zong die zijn hit Hurt, “een cover van Johnny Cash”, riep een onbekende man naast me. Ik heb de man nog staan porren, om hem op de feiten te wijzen, maar hij was zeker. De cover van Cash voor American Recordings was zo overtuigend dat mensen geloven dat het zijn nummer is.

Maar ja, we hebben het dan ook over Johnny Cash, niet zomaar iemand. Toen De Wereld Draait Door de formule van muzikant, gitaar en cover vertaalde voor de Nederlandse televisie werd al snel duidelijk dat Nederland niet zo veel mensen kent die het kaliber Johnny Cash zelfs maar in zicht hebben. Verwacht niet te veel vuurwerk in een land van Ben Cramer en Lee Towers.

De DWDD-recordings zitten vol muzikanten die het karakter en de levenservaring missen om geweldige nummers van extra glans te voorzien. Dat maakt dat ik verstijfd van angst raak bij het idee van café Trianon om een avond met The Recordings (beter goed gejat dan slecht bedacht) te organiseren, gevormd door twintig onbekende zangers en zangeressen uit de regio.

Het kon nog wel eens je reinste automutilatie worden, om een American Recording van Cash te citeren: I hurt myself today.

Zaterdag 19 mei, Café Trianon, The Recordings, 21:00 – 22:00 uur

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s