De pin-up dj

Verschenen in De Gelderlander van 2 maart

Dit loopt volledig uit de hand mensen. Ik dreig feministisch te worden. Ik, die toch altijd reuze lol had met het maken van flauwe grapjes over feministes, over tuinbroeken en dreadlocks in hun okselhaar. Ik kreeg kleine toevallen van types die woorden als ‘bemannen’ wilden veranderen in ‘bemensen’. En toch ben ik ongemerkt vreselijk geëmancipeerd geraakt.

Zo was mijn eerste gedachte bij de storm van kritiek op burgemeesterskandidaat Sharon Dijksma: “dat is omdat ze vrouw is.” Want was is Dijksma minder dan De Graaf? Niets toch? Maar plots is ze te licht voor het ambt van burgemeester in Nijmegen.

Ook heb ik een extra zintuig ontwikkeld voor de beschrijving van vrouwen. Worden mannen in artikelen altijd met hun achternaam beschreven, onervaren schrijvers hebben de neiging om vrouwen bij hun voornaam te noemen. Zo was de bekritiseerde NRC-journaliste Koelewijn in een ongeredigeerd nieuwsartikel op Nu.nl plots Jannetje. En zo las ik ooit allerlei boekrecensies van studenten waarbij de helft schrijfster Connie Palmen beschreef alsof ze de buurvrouw was: Connie.

En om af te sluiten, Jeroen Pauw is een seksist.

U snapt het inmiddels, de situatie is zorgwekkend. Maar wat heeft dat met muziek te maken? Adele, Lady Gaga, Anouk en Emeli Sandé, genoeg vrouwen die de afgelopen jaren hebben bewezen dat de vrouwen hun mannetje staan als songschrijvers en artiesten. Overigens begon die Emeli Sandé nog net niet te grommen toen ik in een interview vroeg of ze vaker had dat mensen, zoals ik, in eerste instantie dachten dat ze slechts een zangeresje was in dienst van een hippe producer. Geen slimme opmerking tegen een veelgevraagd songschrijver en zelfs afgestudeerd arts als Sandé. Gelukkig heb ik nog wat minpuntjes op de meetlat van Opzij.

Maar is het dan feministisch of juist helemaal niet als ik denk dat Ida Engberg het enkel aan haar prettige voorkomen te danken heeft dat ze veel wordt geboekt als dj? De blonde Zweedse schone heeft twee aardige platenkoffers voor de deur en heeft dat op menig foto getoond. De meningen zijn verdeeld over haar kunsten achter de draaitafel, ik heb haar nog nooit horen draaien dus officieel mag ik er niks van zeggen, maar toch vermoed ik dat ze het minder ver had geschopt als ze op Sharon Dijksma had geleken. Dat ze blond, Zweeds en vrouw is, maakt dus wel degelijk uit, maar maakt dat van mij nu een Jeroen Pauw of een Dolle Mina?

Zaterdag 3 maart, Doornroosje, Ida Engberg, Daniel Sanchez en Norman, 23:00 – 06:00 uur

Een Reactie op “De pin-up dj

  1. Dat hele feminisme is een ziekte. Moet je eruit neuken.

Geef een reactie

