De psychologie van het brommertje

Het brommertje van Cancellara. Het is het gesprek van de dag rond het peloton. Heel verrassend is de discussie niet, het past precies bij de psychologie van de renner.

Het zit als volgt. De prof (en zelfs de toerist, aldus sprak de toerist) kan er niet bij als iemand anders harder fietst. Stel je voor, je zit iedere dag op de fiets om je lichaam tot het maximum op de proef te stellen, je eet geen gram vet te veel en ziet er daarom uit als een uitgemergeld lijk en doet naast het fietsen niets anders dan op de bank liggen. Met kerst let je nog op je eten en met oudjaar lig je om tien uur in bed. Omdat je concurrenten hetzelfde doen en als dat nodig is om van ze te winnen, moet je wel.

Als toerist moet ik gewoon wat vaker trainen, niet zo vaak aan de tap hangen en meer slapen. Maar dan nog. Word ik gepasseerd door een ultrafitte veertiger dan denk ik dat hij pas net begonnen is en er niet al 50 km op heeft zitten zoals ik. Of hij is met een eindsprintje bezig, misschien doet hij een interval. Dat hij harder fietst dan ik is echt de allerlaatste optie.

Verplaats je nu eens in de prof. Die zitten samen in dezelfde wedstrijd onder dezelfde omstandigheden. Ze hebben allemaal maximaal getraind. Als er dan iemand harder dan de rest rijdt, gaan de molentjes in de hoofden malen.

Dat zal wel doping zijn, werd vanaf eind jaren tachtig gedacht en uit voorzorg nam iedereen maar doping. Want dat iemand anders gewoon harder fietst, kan niet.

Nu alle renners weten wie wat wel of niet gebruikt, ontstaan er weer vragen als er eentje (Cancellara) harder fietst. Dat kan namelijk niet. Gevoed door chauvinistische media uit België en Italië die het maar moeilijk kunnen verkroppen dat hun renners worden geklopt, worden er theorieën verzonnen.

En toen kwam Cassani met de brommertjestheorie. Binnenkort gaan we ze ook zien in het peloton. Uit voorzorg dat iemand anders in het peloton een brommertje heeft, kun je er maar beter zelf alvast eentje hebben. Net zoals het met doping ging. Dat wordt nog een lawaai.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s