Citydance geen citydance

relMijn column zaterdag in de Gelderlander ging over Citydance waar niet gedanst mocht worden vanwege groot gevaar.

“Ik heb me voor het laatst onveilig gevoeld bij een demonstratie van de Nederlandse Volksunie waar ik over moest schrijven. Bij voetbalwedstrijden heb ik me vaak onveilig gevoeld en ook eens tijdens Koninginnedag in het centrum toen de sfeer grimmig en dronken was. Maar nog nooit heb ik me onveilig gevoeld op een dancefeest.

Zelf tijdens Q-Base, wat toch op een donkere oude legerbasis wordt georganiseerd en waar alleen maar hardcoreliefhebbers op afkomen (wat volgens de overlevering gevaarlijke mensen zijn) was er niks mis met de sfeer. Helaas komen politici niet op dancefeesten, of ze staan met zijn allen in een hoekje te trillen van angst. Sinds Hoek van Holland heerst er een collectieve hysterie.

Bij dancefeesten vallen doden. Een week later liep het uit de hand bij een megapiratenfestijn, maar daar hoor je niemand over. Niet alleen is de hysterie losgebarsten sinds Hoek van Holland, ook het geheugen blijkt beroerd.

Werd twee jaar geleden niet de rode loper uitgelegd voor de Rolling Stones in de stad? Dat is de band waar ooit het Kurhaus letterlijk voor werd afgebroken. Dat concert heet nu legendarisch, terwijl een stelletje vandalen gewoon de zaal sloopte. Als een danceliefhebber nu een vuilnisbak omloopt, is hij de nieuwe Holleeder. Diezelfde Stones gaven een concert in Altamont waarbij een jongen werd doodgestoken. En naar die band wordt nota bene een straat vernoemd in Oosterhout.

Het geheugen is kort. Geweld heeft niks met dance te maken (of met de Stones), maar sinds Hoek van Holland liggen dancefeesten onder het vergrootglas. Ik was niet op Reloaded, dus ik kan er niet over oordelen, maar het verhaal van The Matrixx verschilt wel heel erg met de verhalen in de media. Enkele kleine opstootjes is wel wat anders dan een festival dat volgens Nu.nl werd afgelast vanwege ongeregeldheden.

Dance is niet het gevaar, gratis festivals zoals Hoek van Holland zijn het gevaar. Daar komen verschillende groepen op af, waaronder relschoppers. In het buitenland zijn gratis festivals daarom verboden. Maar zelfs al had Citydance entree geheven, dan was het nog afgelast, omdat de hysterie nu op een hoogtepunt is.

NEC- Heracles zondag is veel gevaarlijker, maar ja, voetbalsupporters mogen elkaar wel de hersens inslaan, want dat hoort erbij. Bij de Planet Rose zaterdag is ME noch politie aanwezig. Slechts enkele beveiligers die bezoekers erop aanspreken als ze hun biertje op een rare plek neerzetten. Je kunt er ongedwongen en veilig dansen, zoals op bijna ieder dancefeest. En over veertig jaar heeft Oosterhout vast een Sidney Samsonstraat.

Geef een reactie

